Endrer mediebransjen

Det er ingen tvil om at medieklyngen i Bergen endrer verden – i alle fall hvordan verden oppleves gjennom digitale flater.

– Det tette samarbeidet i medieklyngen har i de siste årene bidratt til at Bergen for alvor er satt på kartet – som under sist vinter-OL da hele syv klyngebedrifter stod for leveransen av TV-sendingene, sier daglig leder i NCE Media Anne Jacobsen.

I miljøet rundt TV2 har det dukket opp bedrifter som Vimond Media Solution, Vizrt og Wolftech. Med nye produkter og tjenester har de posisjonert seg godt i et globalt mediemarked der konkurransen står om å skape fremtidens medieverden.

Nå står Sixty frem som nok en spennende bedrift i medieklyngen. Med lanseringen av Ease Live får seeren for første gang mulighet til å klikke på bilder på sendinger og få opp informasjon. Løsningen har et enormt potensiale og regnes som et teknologisk paradigmeskifte.

Produktet gjør TV-grafikk interaktiv på de mange TV-plattformene, fungerer både live og on demand, slik at sluttbruker får tilgang til, og kontroll over, data som vanligvis blir styrt av TV-produsentene.

– Med Ease Live kan du skape din egen TV-opplevelse på iPad, Apple TV eller TV-boksen i stuen. I praksis vil du kunne ta på, og styre, all grafikken som foregår i løpet av en sending, og dermed ta større del i det du ser på, sier administrerende direktør i Sixty Kjetil Horneland.

Sixty ble gasellebedrift for andre gang i 2015 og kan vise til svært god økonomisk utvikling med millionresultater år etter år. Selskapet har doblet størrelsen de siste tre årene og nærmer seg nå 40 ansatte. Selskapet omsetter i år for 30 millioner kroner og sikter enda høyere for 2017.

Ease Live har alene skapt 12-14 nye arbeidsplasser i 2016. I høst ble produktet kåret til Best Streaming Innovation i Europa. Under verdens største TV-messe i Las Vegas vant selskapet også IABM Game Changer Awards, Best of Show TV Technology 2016 
og Broadcast Beat Award for originality. Prisene ble vunnet ved siden av store markedsledere som Vizrt, Sony, Cisco for å nevne noen.

Det har vært et utrolig spennende år med masse internasjonal oppmerksomhet for Sixty. Vi synes det var spesielt moro at Best of Show bare deles ut til 25-30 av de nesten 2000 internasjonale selskapene som stiller ut på NAB. Dette har åpnet dørene til noen av de største aktørene i hele industrien og vi er utrolig spente på fortsettelsen, sier Horneland.


Ease Live har uante bruksmuligheter i TV-industrien, og kan bidra til å skape nye inntektsstrømmer. Siden brukeren er innlogget kan man i prinsippet ta hele internettverdens annonseringsmuligheter inn i TV-opplevelsen. Interaktiviteten gjør at annonsører treffer sitt publikum på en helt ny måte. Eksempelvis kan en bestille pizza ved å trykke på en knapp på skjermen mens en ser fotball. En kan også delta i debattprogrammer og lignende. Det er egentlig bare fantasien som setter grenser her.

Utviklingen av Ease Live er støttet av SkatteFunn, og bygger på teknologi utviklet i Ease TV-prosjektet. Dette prosjektet ble gjennomført i 2014 med midler fra NCE Medias innovasjonsramme og med Vimond som plattformpartner.

Innovasjonsrammen gjorde det mulig å utvikle kostnadseffektiv software og grensesnitt for dekodere i lavkostland. Samme teknologi danner nå basis for mange av leveransene Sixty gjør for et internasjonalt TV-marked, blant annet Ease Live.

– Med innovasjonsrammen som katalysator har det kommet til en lang rekke fantastiske prosjekt med stor kommersiell verdi. Ease TV som har foranlediget Ease Live-suksessen er en av dem, sier Anne Jacobsen.

Det har gitt Sixty et gjennombrudd i det globale mediemarkedet. Interessentene står nærmest i kø for å sikre seg et samarbeid med Sixty, og produktlinjen Ease har raskt blitt svært ettertraktet på verdensbasis.

– Medieklyngen har vært viktig for vår suksess. Vi lærer og utfordrer gjennom tett samarbeid med hverandre. Nøkkelen ligger i å forstå hvor innovasjonsmulighetene ligger, og at man har kunnskapen til å gjennomføre dem, sier Horneland.

Bergen har opparbeidet seg et svært godt rykte innen mediebransjen. Sixty får søknader fra kompetente folk fra hele verden, og har nå folk fra 8 nasjoner i selskapet.

– Ja, folk nikker annerkjennende når de hører vi kommer fra Bergen. En kar fra et amerikansk TV-selskap uttalte til og med: «What is it with Bergen? Is it the centre of the universe or something?!» da vi viste fram Ease Live, sier Horneland.