Tråkker til

Sykkel utgjør ca èn tredjedel av all opplevelsesturisme på verdensbasis, og er i tillegg den absolutt hurtigst-voksende aktiviteten. Nå skal det tråkkes til for alvor på Vestlandet.

- Vestlandet skal bli sentrum for sykling i Skandinavia, sier seniorkonsulent i NCE Tourism – Fjord Norway Synnøve Aabrekk.

Sykling langs landeveien, i skogen og på fjellet. Krevende sykling og behagelig sykling. Sykling kombinert med komfort og luksus, eller svært enkelt og mest mulig natur. I sykkel-markedet er det mange segmenter. Utfordringen er å spisse og pakke dette til kommersielt attraktive produkter. 

- Med natur- og kulturkvalitetene i fjordlandskapet har vi en kjempemulighet for å etablere en bærekraftig merkevare i verdensformat, sier Synnøve Aabrekk.

Med mål om å sette Vestlandet på sykkelkartet tok NCE Tourism – Fjord Norway initiativet til prosjektet «Bike Fjord Norway». Prosjektet ble startet i 2015 og følges opp av Bike the Fjords SUS, et bedriftsnettverk i regi av Voss Resort og flere opplevelsesaktører på Voss.

- I prosjektet blir ulike aktører i klyngen koblet sammen for å utvikle og teste ulike kommersielle sykkelkonsepter, sier driftsdirektør i Voss Resort og leder i Bike the Fjords SUS Sigbjørn Slåtten. 

Detaljutvikling av konseptene med tilhørende aktiviteter gjennomføres av aktørene selv. Sammen med partnere i NCE Media skal sykkelproduktene visualiseres på en helt ny måte. I fellesskap jobbes det i tillegg for en god infrastruktur for sykling i de fire vestlandsfylkene.

- Prosjektet skal føre frem til en meny av eksklusive og anbefalte sykkelruter, med attraktive og varierte tilbud relatert til sykling og andre unike opplevelser på Vestlandet, sier Sigurd Slåtten, og fortsetter;

- Menyen skal merkevarebygges og Fjord Norge skal bli en internasjonal «snakkis» når det gjelder uforglemmelige sykkelopplevelser.

Partnere i NCE Tourism – Fjord Norway er blitt invitert til å bli med i sykkel-prosjektet. I tillegg er det etablert et godt samarbeid med Sykkel-VM i Bergen 2017 og Tour des Fjords. Ambisjonen er å koble aktører som i dag ikke har satset på sykkel, slik at disse sammen kan utvikle nye kommersielle konsepter, og finne sin plass i dette raskt voksende markedet.

- For flere aktører i prosjektet har sykkel ikke vært kjernevirksomhet. Det er et spennende utgangspunkt, og vi forventer mye spennende innovasjon som gir kommersielle produkter, sier Synnøve Aabrekk.

Sykkel-VM i Bergen 2017 og Tour des Fjords har opparbeidet viktig kompetanse også på kommersielle sykkelkonsepter gjennom sine internasjonale nettverk. Kombinert med kompetansen på produktutvikling i NCE Tourism – Fjord Norway, reiselivsmiljøet på Voss og aktører i klyngen som vil satse på sykkel – er dette et svært godt lag.

- Nå skal vi tråkke til, jobbe mot felles mål og gjøre hverandre gode. Det blir en viktig investering for reiselivsvirksomheten i de fire fylkene, sier Synnøve Aabrekk.

 

Drahjelp til markedsføring

Verdens beste ryttere gir god drahjelp til markedsføringen av sykling på Vestlandet. Det gir oppmerksomhet og fantastiske bilder av en storslått natur til et stort internasjonalt publikum.

Siden 2013 har de beste sykkellagene konkurrert i Tour des Fjords, og i 2017 skal sykkel-VM arrangeres i Bergen. Tour des Fjords er raskt blitt en suksess. Det består av et stort proffritt som i 2015 ble utvidet til fem etapper, med start i Bergen og målgang i Stavanger. Planen er å videreutvikle rittet slik at det går gjennom alle de fire vestlandsfylkene. I tillegg er det turritt og barneritt, samt andre aktiviteter.

 

Sliter med volum

- Tilbakemeldinger fra gjestene er svært gode, men vi sliter med å få volum. Som liten aktør er hverdagen svært krevende.

Det sier Arne Berg. Han driver Berg Fritid med en rekke aktivitetstilbud.

På Matre ved inngangen til Stølsheimen, ca 1,5 timers kjøring nordover langs E39 fra Bergen mot Sognefjorden, har Arne Berg utviklet spennende sykkel-produkter og driver utleie av sykkel.

Her tilbys landeveissykling, sva-sykling og de mest lekelystne kan også prøve seg på ”dirt-biking”. Syklingen kan kombineres med overnatting, mat, tilpassede transportløsninger og andre aktiviteter.

 

Trenger flere salgskanaler

- Vi må fortsette veksten. Ambisjonen er å ha 4-5 guider i arbeid. Da blir det ”stordriftsfordeler” på transport, overnatting og mye av det praktiske, sier Arne Berg.

Det trengs flere sykler i regionen for at en skal kunne etableres som sykkeldestinasjon. Da vil en enklere også kunne få volum, hvilket kommer alle til gode.

- ”Naboen” er den beste samarbeidspartneren, ikke en konkurrent. Den store konkurrenten er Alpene, sier Arne Berg.

Han har vært på studietur i Sveits, der sykling er kjempestort. Der er det godt tilrettelagt, et stort tilbud av sykkelpakker, og en reiselivskultur gjennomsyret av sykling.

- Vi trenger aktive nettverk, godt samarbeid og målrettede prosjekter. Med felles lokal innsats overfor de større aktørene kan vi kanskje komme dit Sveits er i dag, sier Arne Berg.